خرابی واشر سرسیلندر چه علائمی دارد؟
خرابی واشر سرسیلندر چه علائمی دارد؟ – بیشترین هزینههای مربوط به نگهداری یک اتومبیل را باید شامل قطعات مصرفی و سوخت دانست. قطعات مصرفی چون تایر، لنت ترمز، روغن موتور، فیلتر روغن، فیلتر هوا و باتری از جمله قطعاتی هستند که عمر مفید مشخصی داشته و پس از مدتی باید نسبت به تعویض آنها اقدام شود.این قطعات در طول زمان میتوانند هزینههایی را به مالک خودرو تحمیل کنند.
در کنار این موارد، قطعات دیگری نیز هستند که به نوعی مصرفی تلقی میشوند اما عمر بسیار طولانیتری دارند که از جمله آنها میتوان به دیسک ترمز و واشر سرسیلندر اشاره کرد.
امداد خودرو آبان در این نوشتار به بررسی علائم خرابی واشر سرسیلندر خواهد پرداخت.
واشر سرسیلندر چیست و چه کاربردی در موتور خودرو دارد؟
سرسیلندر در واقع بلوک بالایی موتور را تشکیل میدهد که امروزه عموما برای کاهش وزن از آلیاژهای سبک مانند آلومینیوم ساخته میشود. روی سرسیلندرسرسیلندر علاوه بر اجزا مکانیکی و الکترونیکی مربوط به سوپاپها و متعلقات آنها، شمعها و میل بادامک، مجراهایی به منظور هدایت جریان آب در اطراف محفظه احتراق برای خنک کاری موتور نیز وجود دارند.
علاوه بر این، در سرسیلندر مجراهایی برای انتقال روغن از محفظه روغن (کارتر) به قسمت میل بادامک و اجزا متحرک موجود در سر سیلندر نیز تعبیه شده است.
محل اتصال سرسیلندر با بلوک سیلندر به منظور جلوگیری از نشت آب، روغن و گازهای حاصل از احتراق به وسیله یک واشر چند لایه پرس شده از جنس فلز و مواد مرکب نسوز به نام واشر سرسیلندر آب بندی میشود که این واشر در اثر سرد و گرم شدنهای متوالی و باز شدن لایههای مختلف آن بر اثر فرسودگی، آب بندی خود را از دست داده و سبب ورود آب به محفظه احتراق و یا ترکیب شدن آب و روغن و یا ورود روغن به محفظه احتراق و ایجاد روغنسوزی و در برخی موارد سبب خروج گازهای پر فشار حاصل از احتراق میشود که این عامل خود باعث افت کمپرس موتور و در نتیجه کاهش قدرت خروجی میشود. اصطلاحا به چنین اتفاقی سوختن واشر سرسیلندر میگویند.