حرفه اي برانيد : نحوه نشستن و ديد صحيح در رانندگي
حرفه اي برانيد : نحوه نشستن و ديد صحيح در رانندگي – سپس به سراغ لم صندلي برويد ، لم را طوري تنظيم كنيد كه هنگامي كه دست خود را روي فرمان مي گذاريد مچ دستتان فرمان را لمس كند و در زمان تعويض دنده ، كتفتان از لم صندلي جدا نشود .
جاده هراز به سمت مازندران , بی احتیاطی , سرعت و شتاب . پیچ ها یکی پس از دیگری با اطمینان کامل طی می شوند ; به پیچ تندی نزدیک می شود , با سرعت وارد شده و تایر های خودرو سر خورده و یک ترمز ناگهانی …خودرو به حول خود پیچیده و در لاین مخالف با کامیونی که در حال عبور است برخورد می کند و یک فاجعه … .پدری دلسوز , همسری مهربان و همکاری زحمت کش از میان ما رفت.
مقصر کیست ؟ آیا امکان جلوگیری از این اتفاق وجود نداشت ؟ یک راننده حرفه ای در این شرایط چه عکس العملی نشان می داد و سوال هایی که یک یه یک در پیش ذهنمان بی فایده می گذرند .یکی از جواب هایی که برای جلوگیری از این اتفاقات بکار می آید , کسب علم رانندگی حرفه ای , تمرین و از همه مهمتر رعایت قوانین راهنمایی رانندگی است.
براستی رانندگی علمی است اکتسابی که با تمرین و مطالعه برای هر فردی دست یافتی است .ازاین رو قصد داریم تا در سری مقاله های ” حرفه ای برانید ” بنا به رسالت خود در خصوص افزایش سطح عمومی اطلاعات خوانندگان , این بار اطلاعاتی تخصصی و علمی در خصوص رانندگی حرفه ای در اختیارتان بگذاریم به امید روزی که کمتر شاهد حوادثی از سر بی اطلاعی رانندگان در مواجه با اتفاقات رانندگی باشیم.
در اين قسمت از سري مقاله هاي حرفه اي برانيد ، مي خواهيم نحوه نشستن صحيح پشت فرمان را آموزش داده و به شما نحوه قرار گرفتن و ديد حرفه اي در خودرو را بياموزيم.
در ابتدا از شما خواهش مي كنيم كليه مفروضات قبلي ذهنتان را كنار گذاشته و از تعصبات خشك و بي پايه اساس دوری کرده ، با فراق خاطر اقدام به مطالعه اين مطلب و يادگيري نماييد.
بخاطر داشته باشيد كه شما راننده خط چالوس – كرج نيستيد و مي خواهيد يك راننده حرفه اي شويد ، پس با تغييرات حرفه اي برخورد كنيد و آنها را بپزیرید .
صحیح بنشینید
درب خودرو را باز کرده و پشت فرمان قرار می گیریم , نحوه استقرار در خودرو یکی از ابتدایی ترین و از طرفی تاثیرگذار ترین اصول رانندگی حرفه ای است.
در ابتدا به خاطر داشته باشيد كه تنها ابزار كنترلي خودرو شما ، فرمان و پدال هاي آن مي باشد كه همين موضوع ميزان اهميت تسلط به اين عدوات را بيش از پيش برايمان توجيه مي كند.فرمان و پدال ها بايد به خوبي در كنترل يك راننده حرفه اي باشند.
از صندلي خود شروع كنيد ، ابتدا نشيمن صندلي خود را طوري تنظيم كنيد كه پا ها امكان فشردن هر پدال را تا انتها بدون صاف شدن زانو ها را داشته باشد . رانندگاني كه فاصله مناسب به پدال ها را رعايت نمي كنند تمركز كافي روي كنترل گاز و ترمز را نداشته و در شرايط مختلف ، تسلط بي عيب و نقص روي خودرو را نخواهيد داشت.
سپس به سراغ لم صندلي برويد ، لم را طوري تنظيم كنيد كه هنگامي كه دست خود را روي فرمان مي گذاريد مچ دستتان فرمان را لمس كند و در زمان تعويض دنده ، كتفتان از لم صندلي جدا نشود .
در برخي از خودرو ها كه از تكنولوژي فرمان تلسكوپي بهره مي برند ، اين امكان براي راننده فراهم مي شو كه زاويه زانوي بازتري داشته و فرمان را به خود نزديك كند.
يكي از مواردي كه رانندگان آماتور را به دردسر مي اندازد ، نحوه ترمز گيري دقيق در شرايط دشوار است كه در برخي مواقع ناشي از نحوه غلط جايگيري پشت فرمان است . پس در مرحله اول ” صحیح بنشينيد ” حالا بصورت اصولي و حرفه اي پشت سكان هدايت خودرو مستقر شديم.
صحیح فرمان دهی کنید
مرحله دوم در خصوص نحوه فرمان دهی است . ابتدا فرمان را به حالت 9:15 در دست بگيريد ، نه آنقدر محكم كه رانندگي برايتان طاقت فرسا شود و نه آنقدر بي رمق كه كنترل كامل فرمان از دستتان خارج شود.
جمله طلايي شماره 1:
هميشه فرمان را هول مي دهيم; از كشيدن آن اجتناب كنيد .به اين اصل در رانندگي حرفه اي Push and Pull مي گويند . يك اصل ساده و كارا به اين شرح كه هنگام پيچيدن به سمت راست ، دست چپ اقدام به اعمال نيرو كرده و دست راست به عنوان حامي عمل مي كند و بالعكس و همیشه بخاطر داشته باشید که بیرون غربیلک فرمان را در دست داشته باشید.
حتما امتحان کنید . به شدت رانندگی شما را نرم وکم تلاطم می کند و از ضريه ناشي از فرمان دهي اشتباه به شدت كاسته و از بر هم خوردن تعادل خودرو هنگام عبور از پيچ به ميزان زيادي اجتناب خواهد كرد.
اما تمام پیچ ها با هر زاویه ای را نمی توان با جدا نکردن دست از روی فرمان گذراند و شما ناگذیر دست را از روی فرمان جدا می کنید که این امر در رانندگی حرفه کمی غیر محتاطانه است . پس قبل از پیچ با زاویه تند برای مثال به راست , ابتدا دست چپ خود را روی ساعت 6 و دست راست در موقعیت ساعت 12 گذاشته و وارد می شویم . با این کار ساده هنگامی که شما به قله ( Apex ) پیچ می رسید دست شما در حال 10:15 قرار دارد که باعث می شود در حساس ترین نقطه پیچ بیشترین تسلط به فرمان را داشته باشید.