ترمز برقي خودروي “ري را” در امداد خودرو همدان

با توجه به بروزشدن تجهیزات خودرو ها در محصولات گروه صنعتی ایران خودرو ، سیستم ترمز دستی به مرور جای خود را به ترمز برقی می دهد .

سیستم ترمز برقی تاکنون در هیچ یک از محصولات خودرویی تولید داخل تولید و نصب نشده است وگروه صنعتی ایران خودرو اولین شرکت خودرو سازی است که قرار است با کمک یک شرکت قطعه ساز معروف در زمینه سیستم های ترمز،در محصولات خود از سیستم ترمز برقی بهرمند شود.

ترمز دستی یا ترمز پارک از قدیم با اهرمی که کنار صندلی راننده قرار داشته، شناخته شده است. عملکرد ترمز دستی در طول زمان با استهلاک زیادی مواجه می‌شود و قطعا خوشحال می‌شوید بدانید که سیستم‌های جدید دیگر به‌اندازه ترمزدستی‌های قدیمی استهلاک ندارند و کارایی بهتری ارایه می‌دهند. 

ترمز پارک برقی یا ترمز دستی برقی راه حل این مسئله است. یک شرکت ایرانی که سیستم ترمز خودروی تارا را طراحی و تولید میکند ،  از شهریور ماه 1402 قرار است ترمز برقی خودروی  “ری را “نیز تولید و به‌بهره‌برداری برساند. نخستین قدم برای ترمز برقی محصولات ایرانی ،خودروی ری‌را است؛ اما طبق اعلام مسئولین مربوط ،در آینده برای تارا، دنا و سایر محصولات هم می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد و برای تمام خودروها نیز کاربرد دارد. 

حال برای اینکه متوجه شوید ترمز برقی چگونه کار میکند متن زیر را مطالعه بفرمایید:

در ترمزدستی‌های مکانیکی اهرم مربوطه از طریق کابل به لنت‌های عقب متصل می‌شود و راننده با بالا آوردن این اهرم می‌تواند چرخ‌های عقب را با لنت ترمز درگیر کند؛ بنابراین خودرو در این حالت به راحتی از سر جایش تکان نمی‌خورد. اما در ترمز پارک برقی که به اختصار به آن EPB (Electronic Parking Brake)  گفته می‌شود، ECU وظیفه فعال کردن ترمز و درگیر کردن چرخ‌های عقب را برعهده دارد. بدین ترتیب که دو موتور الکتریکی مجزا روی چرخ‌های عقب نصب می‌شود تا هرکدام به دنبال دستورات صادر شده از ایسیو، اقدام به فعال کردن ترمز چرخ‌های مربوط به خود کند.

نخستین بار خودروساز معروف آلمانی یعنی آئودی روی مدل A8 خود از ترمز پارک برقی استفاده کرد و از سال ۲۰۰۹ به بعد نیز کلیه محصولات این شرکت با ترمز پارک برقی به بازار آمدند.

رفته‌رفته دیگر خودروسازان هم به این آپشن کاربردی علاقه‌مند شدند و در حال حاضر اکثر محصولات جدید در دنیا از ترمز پارک برقی برخوردار هستند.

ترمز دستی برقی معمولا توسط یک کلید که روی کنسول بین صندلی‌های جلو قرار دارد، فعال می‌شود. کاربر می‌تواند با کشیدن کلید مربوطه به طرف بالا، ترمز پارک برقی را فعال کند که چراغ مربوط به آن نیز در صفحه کیلومتر یا صفحه نمایشگر خودرو روشن خواهد شد. همچنین با فشردن پدال ترمز و کلید ترمز پارک برقی به سمت پایین، می‌توان ترمز دستی برقی را غیرفعال کرد.  البته جهت جلوگیری از آسیب دیدن سیستم ترمزهای خودرو در مواقعی که راننده فراموش می‌کند سیستم ترمز پارک برقی را غیرفعال کند، سامانه ECU زمانی که خودرو روشن و پدال گاز به منظور شروع حرکت فشرده می‌شود، ترمز پارک را به صورت اتوماتیک غیرفعال می‌کند تا آسیبی به سامانه ترمزگیری وارد نشود.

 اما همانطور که می‌دانید در ترمز دستی مکانیکی، گاهی از مواقع راننده فراموش می‌کند که ترمز دستی را خلاص کند و احتمال دارد به همان صورت به حرکت خود ادامه دهد که درنتیجه اجزای سیستم ترمز چرخ‌های عقب شامل دیسک، کاسه و لنت‌ها دچار آسیب جدی خواهد شد. مزایای ترمز پارک برقی نسبت به مدل‌های مکانیکی ترمز پارک برقی نسبت به مدل‌های مکانیکی دیرتر خراب می‌شود و از این جهت دردسرهای کمتری برای مالک خودرو ایجاد می‌کند. ضمنا به‌کارگیری آن نیز راحت‌تر است. خصوصا گاهی وقت‌ها خانم‌ها نمی‌توانند اهرم ترمز پارک دستی را خلاص کنند و حتی آقایان نیز در مواقعی که این اهرم دچار خرابی باشد با آن مشکل دارند. اما در ترمز دستی برقی این مشکل حل شده و تنها با فشردن کلید می‌توان آن را فعال یا غیرفعال کرد .

رای شما به این مطلب

فهرست مطالب

اعزام امدادگر