سيستم كنترل پايداري خودروESP
سيستم كنترل پايداري خودروESP سیستم کنترل پایداری خودرو باعث می شود در سر پیچ ها با اعمال نیرو بر روی ترمز چرخ ها ، پایداری خودرو حفظ شود.
این سیستم با توجه به اطلاعات سنسور زاویه غربیلک فرمان و سنسور ABS چرخها و کومباین سنسور یا سنسور ترکیبی که در مرکز ثقل خودرو قرار دارد عمل کرده و کم دور زنی یا بیش دور زنی در سر پیچ ها را به کمک ECU ESP که در واقع همان ECU ABS می باشد اصلاح می کند.
سیستم ESP یا ESC در سر پیچ ها با اعمال نیروی ترمز بر روی چرخ باعث می شود که جلو یا عقب خودرو در مسیر جاده قرار بگیرد .
در واقع چرخی که نیروی ترمز بر آن وارد می شود مانند نقطه اتکای یک پرگار است که قسمت جلو یا عقب خودرو هنگام ترمز گرفتن حول محور آن می چرخد و در مسیر جاده قرار می گیرد.
این سیستم زیر مجموعه سیستم ABS است یعنی باید حتما سیستم ABS وجود داشته باشد تا بتوانیم سیستم ESP هم داشته باشیم.
در داخل بلوک هیدرولیک سیستم ABS و ESP دوازده عدد شیر برقی وجود دارد که 8 عدد از آنها برای سیستم ABS می باشد و 4 عدد از آنها برای سیستم ESP است. البته قابل توجه است که علاوه بر عملکرد ترمز ها در سر پیچ ها ،ECU موتور هم با کم کردن گشتاور موتور در عملکرد بهتر سیستم ESP تاثیر می گذارد.
لینکهای پیشنهادی:
- حرفه اي برانيد : نحوه نشستن و ديد صحيح در رانندگي
- حرفه اي برانيد: آشنايي با بيش فرماني
- حرفه اي برانيد: تعويض صحيح دنده در امداد خودرو همدان
- حرفه اي برانيد : توزیع وزن در خودرو در امداد خودرو آبان
- ترمز برقي خودروي “ري را” در امداد خودرو همدان
- مادر همدان اد