حرفه اي برانيد: آشنايي با بيش فرماني
حرفه اي برانيد: آشنايي با بيش فرماني – بسیاری از شما که علاقمند به خودو و علی الخصوص رانندگی هستید و هم اکنون مشغول خواندن این مطلب هستید , قطعا به رانندگی سریع و شیطنت های آن گرایش بی حد و حصری دارید . سوار بر خودرو خود شده و دل به جاده می زنید . آلبوم ” جاده های رویا ” از سیروان خسروی حال هوای خاصی به شما داده و فشار بر روی پدال گاز را رفته رفته بیشتر و بیشتر می کند . پیچ ها را یکی پس از دیگری پشت سرمی گذارید .اما این پیچ روبروی کمی بر خلاف انتظار شماست و سرعت کمی بیش از حد مجاز . تایر ها جیغ بلندی کشیده و یک حادثه . حال راه حل چیست ؟
آموزش نحوه ریست کردن رادیو پخش پژو پارس داشبورد جدید
امداد خودرو همدان چه وضیفهای دارد؟
سابقه شرکت امداد خودرو آبان
نكات ايمني در خصوص افزایش دما در امداد خودرو آبان
آشنایی با بیش فرمانی
تا حالا برایتان پیش آمده که هنگام عبور از پیچ صدای جیغ تایر خودرو را بشنوید ؟ تجربه از کنترل خارج شدن خودرویتان به هنگام عبور از پیچ را داشته اید ؟ اگر می خواهید حرفه ای شوید می بایستی کنترل همه جانبه ای روی خودرو در شرایط مختلف را داشته باشید و یکی از الزامات اصلی این مهم تمرکز و آگاهی کامل از نحوه توزیع وزن خودرو و میزان چسبندگی لاستیک ها در موقیعت های مختلف است . پس گوش های خود را تیز کرده و میزان حساسیت سنسور های عصبی دست خود را روی فرمان بیش از پیش کرده و مانند یک کامپیوتر وضعیت هر لحظه خود را رصد کنید .
بیش فرمانی یا Oversteer
به لغزش یا سر خوردن چرخ های عقب می گویند . به همین سادگی
بارها و بارها مسابقات رانندگی و تست های خودرو را دیده اید , در برخی پیچ ها خودرو از قسمت عقب شروع به سر خوردن می کند که جدا از زیبایی بصری , اغلب باعث از دست رفتن زمان خواهد شد که برای یک راننده حرفه ای اصلی ترین دغدغه می باشد .
اصلی ترین علت بیش فرمانی , عدم انتقال وزن صحیح است که ناشی از عواملی از قبیل گاز دادن بیش از حد , ترمز گرفتن و فرمان دهی نا صحیح و پرتنش هنگام عبور از پیچ است.
شما به هر علتی و به هر طریقی وزن خودرو را رو به جلو متمایل کرده و چسبندگی تایر های عقب را کم کنید , خودرو دچار بیش فرمانی می شود . پس با درک صحیح از مفاهیمی که تا به این جلسه با آنها آشنا شده اید , ماهی گیری را بیاموزید و دنبال نکته های کنکوری و گذرا نباشید.
اما در پیست , به علت غیر فعال کردن سیستم های DSC ( سیستم های کنترل پایداری ) این اتفاق برای تمامی رانندگانی که روی لیمیت ( به حد نهایی چسبندگی تایر روی سطح مسیر حرکت دقیقا قبل از سر خوردن گفته می شود ) رانندگی می کنند پیش خواهد آمد .
اما راه کار مقابله با این مشکل چیست و چگونه می بایستی خودرو را در این شرایط مهار و به وضعیت پایدار برگرداند ؟
بگذارید کمی ملوس تر مطلب را بیان کنیم ; جاده چالوس , آهنگ جوگیرانه و احضار روح آیرتون سنا , کمی هیجان و یک پیچ , با سرعت و فرمان دهی تیز وارد پیچ می شوید . تایرهای عقب شروع به جبغ کشیدن می کند و سپس خودرو از قسمت انتهایی شروع به سر خودرو می کند . شما چه می کنید ؟ یکی از شایع ترین اشتباهاتی که رانندگان آماتور می کنند. برداشتن پا از روی پدال گاز و فشردن ترمز است . این بیش فرمانی را به یک فاجعه تبدیل می کند که آن چرخیدن خودرو ( Spin ) است .
حال به آناالیز علت این اتفاق می پردازیم . همان طور که پیش از این اشاره شد , خودرو زمانی دچار بیش فرمانی می شود که خودرو با شتاب و در نهایت نیروی جانبی بیش از حد تحمل اصطحکاک تایر و سطح مواجه شود .
در این زمان شما برای کنترل خودرو نیاز به افزایش اصطکاک دارید که اولین راهکار آن انتقال وزن به تایر های عقب و افزایش سطح و در نتیجه افزایش سطح تماس تایر هاست . اما زمانی که شما ترمز گیری می کنید , وزن به جلو خودرو انتقال پیدا کرده و اوضاع پیچیده و بدتر از قبل می شود .
حالا به واقع راه حل چیست ؟
1- قبل از ورود به پیچ سرعت خودرو را به حد مناسب برسانید : تا زمانی که لیمیت سرعت خودرو خود در پیچ های مختلف را نمی دانید با سرعت کمتری وارد پیچ شوید تا حد سرعت را بدست آورید . اگر با سرعت زیادی وارد پیچ شوید امکان کم فرمانی ( Understeer ) برای شما افزایش پیدا می کند که در مطلب بعدی بدان اشاره خواهد شد
2- دور موتور را بالا نگاه دارید : زمانی که دور موتور شما در محدوده بیشینه گشتاور نباشد , در هنگام مواجهه با بیش فرمانی امکان اصلاح وضعیت خودرو را به راحتی نخواهید داشت .
3- فرمان مخالف: اگر خودرو دیفرانسیل جلو دارید , هنگام وقوع بیش فرمانی کمی احتیاج به فرمان مخالفی داریم که میزان آن بستگی به زاویه سر خوردن عقب خودرو دارد و کمی فشار را روی گاز بیشتر کنید تا وزن به عقب خودرو انتقال پیدا کند و خودرو به حالت نرمال رسیده و چسبندگی به چرخ های عقب بازگردد و سپس به مسیر برگشته و از پیچ عبور کنید . در خودرو های دیفرانسیل عقب کمی حساسیت روی پدال گاز زیاد است ; پس از وقوع بیش فرمانی لحظه ای پا را از پدال گاز برداشته و سپس فرمان مخالف و عبور از پیچ .