فرسودگی و سوختن واشر سر سیلندر چه علائمی دارد؟

 فرسودگی و سوختن واشر سر سیلندر چه علائمی دارد؟

 فرسودگی و سوختن واشر سر سیلندر چه علائمی دارد؟

 فرسودگی و سوختن واشر سر سیلندر چه علائمی دارد؟ -فرسودگی و سوختن واشر سرسیلندر یکی از مشکلات جدی در موتور خودرو است که در صورت عدم توجه به آن، می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به موتور وارد کند. واشر سرسیلندر وظیفه دارد که سیلندرهای موتور را از سایر قسمت‌ها جدا کرده و مانع از ورود مایع خنک‌کننده و روغن به داخل محفظه احتراق شود. خرابی این قطعه معمولاً به دلیل دمای بالا یا فشار زیاد ایجاد می‌شود. در این مطلب، علائم خرابی واشر سرسیلندر را بررسی خواهیم کرد تا در صورت بروز مشکل، بتوانید به موقع اقدام کنید.

علائم فرسودگی و سوختن واشر سرسیلندر:

  1. دود سفید از اگزوز یکی از واضح‌ترین علائم خرابی واشر سرسیلندر، مشاهده دود سفید غلیظ از اگزوز است. این دود ناشی از سوختن مایع خنک‌کننده است که از طریق واشر سرسیلندر به داخل سیلندرها نفوذ کرده و همراه با سوخت احتراق می‌سوزد. اگر دود سفید پس از مدت کوتاهی از روشن شدن خودرو ادامه پیدا کند، باید فوری به تعمیرگاه مراجعه کنید.

  2. کاهش سطح مایع خنک‌کننده اگر سطح مایع خنک‌کننده به طور غیرطبیعی پایین بیاید و شما مجبور به پر کردن دوباره آن شوید، این می‌تواند نشانه‌ای از نشت مایع خنک‌کننده از طریق واشر سرسیلندر باشد. در این حالت، مایع خنک‌کننده وارد سیلندرها یا محیط موتور می‌شود.

  3. نشت روغن از موتور یکی دیگر از علائم خرابی واشر سرسیلندر، نشت روغن از موتور است. این روغن می‌تواند وارد سیستم خنک‌کننده یا محفظه احتراق شود و باعث کاهش سطح روغن در موتور و در نتیجه ایجاد مشکلات دیگر شود. روغن سوخته‌ای که وارد سیلندرها می‌شود می‌تواند باعث ایجاد دود سیاه از اگزوز شود.

  4. افزایش دمای موتور اگر موتور خودرو به طور غیرطبیعی داغ شود، این احتمال وجود دارد که واشر سرسیلندر دچار مشکل شده باشد. خرابی واشر می‌تواند مانع از عملکرد صحیح سیستم خنک‌کننده شود و باعث بالا رفتن دمای موتور گردد. اگر دمای موتور به طور مداوم بالا رود، احتمالاً واشر سرسیلندر سوخته یا آسیب دیده است.

  5. پف کردن یا ایجاد حباب در مخزن مایع خنک‌کننده در صورتی که هنگام بررسی مخزن مایع خنک‌کننده، حباب‌هایی مشاهده کنید، این می‌تواند نشان‌دهنده ورود فشار از سیلندرها به داخل سیستم خنک‌کننده باشد که از علائم شایع خرابی واشر سرسیلندر است.

  6. صدای غیرعادی موتور در صورت خرابی واشر سرسیلندر، ممکن است صدای غیرعادی از موتور شنیده شود. این صدا ممکن است به دلیل نشتی فشار و یا ورود مایعات مختلف به داخل محفظه احتراق باشد. این مشکل می‌تواند باعث کاهش قدرت موتور و عملکرد ضعیف خودرو شود.

  7. کاهش قدرت و عملکرد موتور یکی دیگر از علائم خرابی واشر سرسیلندر، کاهش قدرت موتور و عملکرد ضعیف خودرو است. اگر موتور دچار نشت فشار یا مایعات مختلف شود، توانایی موتور برای تولید قدرت کاهش می‌یابد و رانندگی با خودرو دشوارتر می‌شود.


اقدامات در صورت خرابی واشر سرسیلندر:

  1. متوقف کردن خودرو
    اگر هر یک از این علائم را مشاهده کردید، سریعاً خودرو را متوقف کرده و موتور را خاموش کنید تا از آسیب بیشتر به موتور جلوگیری شود.

  2. بررسی مایع خنک‌کننده و روغن
    سطح مایع خنک‌کننده و روغن را بررسی کنید. اگر کاهش سطح این مایعات را مشاهده کردید، احتمالاً واشر سرسیلندر مشکل دارد.

  3. مراجعه به تعمیرگاه
    فوراً خودرو را به یک تعمیرگاه متخصص ببرید تا واشر سرسیلندر و موتور بررسی شوند. در برخی موارد، ممکن است نیاز به تعویض واشر سرسیلندر و دیگر قطعات آسیب‌دیده باشد.


نتیجه‌گیری:

خرابی واشر سرسیلندر می‌تواند به مشکلات جدی در موتور خودرو منجر شود. علائمی مانند دود سفید از اگزوز، کاهش سطح مایع خنک‌کننده و روغن، افزایش دمای موتور و صدای غیرعادی از موتور، همگی می‌توانند نشان‌دهنده خرابی این قطعه باشند. اگر به موقع به این علائم توجه کنید و اقدامات لازم را انجام دهید، می‌توانید از بروز مشکلات بزرگتر جلوگیری کرده و عمر موتور خودرو را طولانی‌تر کنید.

 

1-کاهش سطح مایع خنک کننده موتور

اگر به طور مکرر شاهد کاهش سطح آب یا مایع خنک کننده موتور در مخزن رادیاتور هستید به احتمال زیاد واشر سر سیلندر خودرو شما دچار سوختگی یا فرسودگی شده و در اثر این فرسودگی و از بین رفتن آب‌بندی استاندارد، آب وارد محفظه احتراق شده و تبخیر می‌شود. در چنین شرایطی خروجی اگزوز خودرو نیز دارای رطوبت است.

 

 2-کاهش قدرت موتور یا مشاهده حباب در مخزن رادیاتور

اگر احساس می‌کنید که موتور خودرو شما قدرت گذشته را ندارد، احتمال دارد که این مشکل در اثر خرابی واشر سرسیلندر و در نتیجه نشت کمپرس موتور باشد. در چنین شرایطی، زمانی که پیستون‌ها برای متراکم‌سازی مخلوط سوخت و هوا به سمت بالا حرکت می‌کنند به دلیل فرسودگی واشر سرسیلندر و از بین رفتن آب‌بندی لازم، مخلوط سوخت و هوای فشرده شده به داخل مجرای آب یا خارج از بلوک سیلندر نشت پیدا می‌کند. بنابراین بخشی از مخلوط سوخت و هوا  هدر رفته و موتور قدرت سابق را ندارد. اگر این کمپرس وارد مجرای آب شود می‌تواند باعث ورم کردن لوله‌های رادیاتور یا مشاهده حباب در مخزن آب رادیاتور شود.  

3-وجود لایه روغن درون رادیاتور

اگر با باز کردن در مخزن آب رادیاتور در زمان سرد بودن  موتور، لایه‌ای از روغن را روی سطح آب مشاهده کردید، این مساله می‌تواند به دلیل خرابی واشر سرسیلندر و نشت روغن به مجرای آب باشد. 

4- خروج دود سفید از اگزوز

خروج دود سفید رنگ غیر عادی از اگزوز خودرو نشانه نفوذ آب به درون محفظه سیلندر و تبخیر مایع خنک کننده همراه با مخلوط بنزین و هواست که از خرابی و سوختن واشر سرسیلندر ناشی می‌شود. البته توجه شود که بخار سفید رنگی که در زمان روشن کردن خودرو در هوای سرد از اگزوز خارج می‌شود نشانه خرابی واشر سرسیلندر نیست.

 5- تغییر رنگ روغن موتور

اگر در زمان بیرون کشیدن گیج روغن برای کنترل روغن موتور، مشاهده کردید که رنگ روغن موتور به قهوه‌ای روشن یا شیری رنگ تغییر پیدا کرده، این مساله به علت خرابی واشر سرسیلندر و نفوذ آب به داخل مجرای روغن است. چنین شرایطی باعث از بین رفتن خاصیت روانکاری روغن شده که می‌تواند به سرعت سایر بخش‌های موتور نیز آسیب برساند.

 6-افزایش غیر طبیعی دما و جوش آوردن موتور

همان‌طور که گفته شد، افزایش دمای بیش از حد موتور می‌تواند باعث از بین رفتن واشر سرسیلندر شود. اما در بسیاری از موارد خرابی واشر سرسیلندر و در نتیجه آن هدر رفتن کمپرس موتور و یا تبخیر آب رادیاتور در نتیجه نشت به محفظه احتراق می‌تواند باعث افت توان موتور و در نتیجه فشار بیش از حد به آن و جوش آوردن شود. ناگفته نماند که جوش آوردن موتور خودرو دلایل بسیار گسترده‌ای دارد که یکی از آن‌ها خرابی واشر سرسیلندر است.  

 

5/5 - (2 امتیاز)

فهرست مطالب

اشتراک گذاری این مطلب:

فیسبوک
پینترست
لینکدین
ایکس
تلگرام
واتساپ
ایکسینگ
ایمیل
پرینت
اعزام امدادگر